پایان نامه , پروژه , مقاله , تحقیق , طرح توجیهی و گزارش کارآموزی ,طرح های گرافیکی و نرم افزار
پکیچ ویژه فروشگاه پروژه

اطلاعیه فروشگاه

برای انجام پروژه های معماری، نقشه کشی، پایان نامه تماس بگیرید.

خيالواره (ما- زمان- رويا) 48 ص -ورد

خيالواره (ما- زمان- رويا) 48 ص -ورد

مركب، گـِل دو ماده اي هستند كه من براي رنگ گذاري نقاشي هايم آنها را انتخاب كردم. و اينكه چرا گـِل را انتخاب كردم به اين دليل است كه «گل و خاك» در ادبيات ما جايگاه ويژه دارد. در گوشه و كنار فرهنگ مكتوب ما نشانه هاي بارزي يافت ميشود كه حاكي از اصالت اين عنصر، و منزلت بالاي آن است. مولانا در غزليات شمس مي سرايد.

گويند اصل آدمي خاك است و خاكي ميشود      كي خاك گردد آن كسي كوخاك آن درگاه‎شد

در اين جا خاك نماد معني و مفهوم ويژه اي است. جنبه معنوي دارد. در اين بيت با اينكه كلمه خاك چندين بار به كار گرفته شده است ولي بر سامعه آدمي ثقيل نمي افتد و به تعبيري توي ذوق نمي زند. مولانا تركيب هنرمندانه اي ساخته است؛ تركيبي لطيف و زيبا.

نكته اي در معارف اسلامي ما وجود دارد كه شايسته توجّه و تامل بسيار است.

در قرآن كريم، هنگام بحث از آفرينش آدمي، سخن از گل مي رود كه خميرمايه آفرينش انسان است.

ولَقَد خلقنا الانسان من صَلْصالٍ[1]

و به يقين ما آفريديم انسان را از گل خشك.[2]

وَ اِذا قَالَ رَبُّك لِلْمَلئكَةِ إنيَّ خالِقُ بَشَراً من صَلْصَالٍ

و ياد كن آن گاه را كه پروردگارت فرشتگان را گفت: بي گمان من آفريننده بشري هستم از گل خشك و به خاطر همين ظاهر بي ارج آن بود كه از شيطان از امتثال امر الهي مبني بر سجده بر آدمي سرپيچيد:

قالَ لَمْ اَكُنْ لاَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلْقَهُ مِنْ صَلْصَالٍ.

 

گفت: اي ابليس! ترا چه شد كه با سجده كنندگان نباشي؟ گفت:

نباشم من كه بشري را سجده كنم؛ كه تو آفريدي او را از گل خشك.

هنرداراي خصلتي ماورايي است. هنرمند تا پا را از روزمرگيها بيرون نگذارد هنرمند نيست. اسيرخاك، در واقع همان خاك است كه هنوز شكل نگرفته و نسيم نفحه الهي براو نورزيده است. بايد عشق و نيازي بزرگتر داشت تا چيزي جلوتر از خاك آفريد.[3]

از آنجا كه عشق، عاشق و معشوق هميشه مفهوم عشق و مستي عارفانه را القا ميكند همانگونه كه (نيكلسون درباره عرفان در نقاشي ايراني مي گفت: «در هر توصيف» موضوع چه مذكر باشد، چه مونث، و در تمام تصاوير باغها، گلها، رودخانه ها، پرندگان و غيره. او (شاعر عارف) «به حقيقت الهي» كه در تمام حوادث آشكار شده رجوع ميكند نه به خود اين حوادث و نيكلسون مي افزايد:

در اين حقيقت يعني «خداوند» همان «معشوق» است كه شاعر وصفش را ميكند و تحت نامهاي گوناگون به اوج مي رساند.


[1] سوره 15، آيه 62

[2] سوره 15، آيه 28

[3] مهندس مصطفي صدسليمي، اشتياق، خواستگاه هنر، فصلنامه هنر، تابستان 1373، ص 606


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,250 تومان
(شامل 15% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 5,000 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
New-WinRAR-ZIP-archive_706273_1863.zip46.8k





آخرین محصولات فروشگاه

نظرسنجی

لطفاً نظر خود را راجع به قیمت های فروشگاه ثبت کنید